Maatkoeriers Sint-Niklaas leveren marktboodschappen aan huis
Maatwerkbedrijf Den Azalee lanceert de Maatkoeriers, een fietskoerierdienst op de donderdagse markt in Sint-Niklaas. Zo willen ze kopen op de markt aantrekkelijker maken en bewoners stimuleren om met de fiets of de bus naar de marktdag te komen. Daarnaast is het een ruggesteun voor de horeca na het marktbezoek. Met de Maatkoeriers heeft Den Azalee een primeur in Vlaanderen te pakken.
Gewichtloos winkelen op de donderdagse markt
Donderdag is het marktdag in Sint-Niklaas, een traditie die al meer dan 500 jaar bestaat. De Sint-Niklazenaars doen er hun boodschappen en blijven het liefst nog wat hangen in de cafés, tavernes en restaurants rond het plein. Waar laten ze hun boodschappen dan? Daar heeft Den Azalee nu een ecologische oplossing voor: thuislevering met de bakfiets door de Maatkoeriers van Den Azalee.
Duurzaam shoppen
Communicatieverantwoordelijke van Den Azalee Danny Bontinck: “Wie zijn boodschappen thuis wil laten leveren, geeft ze heel eenvoudig af bij onze stand op de markt. Onze koeriers brengen ze dan op het afgesproken uur bij hen thuis, in een straal tot 8 kilometer rond de markt. Ze hebben een koelvak in hun bakfiets zodat alles lekker vers blijft.”
“Dit project levert heel wat winsten op. We stimuleren marktbezoekers om voortaan met de fiets of de bus naar de markt te komen en de auto thuis te laten staan. Ook onze bakfietsen stoten geen vervuilende stoffen uit. En de mensen hoeven niet meer te zeulen met hun zakken, en kunnen nadien de stad nog in. Nog een vierde voordeel: we creëren er zinvolle werkgelegenheid mee voor onze maatwerkers. Daar draait het tenslotte bij Den Azalee om.”
Van kringwinkels tot catering
In maatwerkbedrijf Den Azalee zijn maar liefst 445 mensen aan de slag, verspreid over heel wat initiatieven. Ze bemannen 3 Kringwinkels, runnen een sociaal restaurant, verzorgen de catering op recepties en feesten en herstellen fietsen in het fietspunt. Bij Den Azalee kun je ook terecht voor energiescans van je woning, renovatie- en isolatiewerken en schilder- en kluswerken.
3 maanden testen
Danny: “We startten nu met een proefproject van 3 maanden. Symbolisch deden we dat in april: de maand van de markt. Daarvoor werken we samen met het stadsbestuur van Sint-Niklaas en de marktkramers. Zij financieren bij de start nog een stuk van de leveringen. De uitdaging is om de fietskoerierdienst zo snel mogelijk rendabel te maken en verder uit te breiden naar de handelaars in de stadskern. We kregen in ieder geval al heel toffe reacties, van de marktkramers en de bezoekers.”
Markt digitaliseren
Om alles praktisch te organiseren, liet Den Azalee een app ontwikkelen om bestellingen aan te nemen en te verwerken. Danny Bontinck: “In de projectoproep ‘Sociale Innovatie’ sprak juist dat technologische aspect ons heel erg aan. Want voor onze doelgroepmedewerkers is het belangrijk dat ze mee zijn met digitale tools op de werkvloer. Als ze overstappen naar het reguliere circuit, is technologie dagelijkse kost. Bovendien spelen we met de app in op de plannen van Vlaams minister van Economie Hilde Crevits om de wekelijkse markten te moderniseren en digitaliseren.”