Mo-Cyclette: maatwerk voor een circulaire fiets
Maatwerkbedrijf Mo-Cyclette recupereert onderdelen van oude, afgedankte fietsen en bouwt er een volledig nieuwe fiets mee. Sociale en circulaire economie gaan hier hand in hand: een geslaagde match met toekomstperspectief.
Gegroeid uit een stationsfietspunt
Mo-Cyclette is een tak van het Oost-Vlaamse maatwerkbedrijf Mo-Clean, dat mobiele schoonmaakploegen uitstuurt naar bedrijven en organisaties in de regio. Bezieler Jo De Niel vertelt: “Met Mo-Clean hebben we een heel stabiele en tevreden klantenbasis. Dat heeft ons een springplank gegeven om ook naar andere sectoren te kijken. In 2009 zijn we begonnen met de uitbating van het fietspunt in het station van Lokeren. En zo ging de bal aan het rollen.”
Meerwaarde met maatwerk
“In het fietspunt merkten we al snel dat er ook vraag is naar de verkoop en verhuur van nieuwe fietsen”, herinnert Jo zich. “Tegelijk wisten we dat er in de regio al een aantal heel bekwame fietsenmakers aan het werk waren. Welke meerwaarde konden wij in die markt betekenen als maatwerkbedrijf? Onze strategische denkoefening kwam al snel uit bij de circulaire economie.”
Hoe dat komt? “Hergebruik is arbeidsintensief. En dat is nu net het soort werk waar wij als maatwerkbedrijf sterk in zijn. In onze fietswerkplaats kunnen we 12 mensen aan het werk zetten met subsidies voor maatwerk”, legt Jo uit. “Zij demonteren oude fietsen, ontdeuken en poelieren herbruikbare onderdelen en zetten de nieuwe fietsen in elkaar, inclusief de nieuwe wielen, remmen en versnellingen. Onze ingenieur waakt erover dat onze circulaire fiets niet hoeft onder te doen voor een nieuwe fiets van een topmerk. En onze werkleider is zelf wielrenner geweest en geeft nu met veel enthousiasme zijn kennis door.”
Niet zomaar een tweedehandsfiets
“Wat Mo-Cyclette aanbiedt, is niet zomaar een tweedehandsfiets. Het is een gloednieuwe fiets met 63 procent hergebruikte onderdelen. De mechanische en technologische onderdelen zijn nieuw. We bouwen ook elektrische fietsen met nieuwe componenten die zelf weer herstelbaar en herbruikbaar zijn. Op dit moment leggen we de nadruk op vlootfietsen, bijvoorbeeld de blauwe deelfietsen die je bij treinstations vindt of de leasefietsen waarmee thuiszorgers zich verplaatsen. Zo’n vlootfiets is vaak oerdegelijk gebouwd, want hij moet tegen een stootje kunnen. Wanneer ze uitgefaseerd worden, komen die frames bij ons opnieuw in de circulatie terecht. Op termijn willen we ook de particuliere consument aanspreken met onze circulaire fiets. Voor die markt is strak design erg belangrijk. Daar zetten we dus de komende tijd op in.”
Hergebruik wordt steeds belangrijker
“In Vlaanderen zijn er momenteel ruwweg 6 miljoen fietsen in omloop. Dat is er ongeveer 1 per Vlaming. We weten ook dat voor bijna elke fiets die gekocht wordt, er 1 gedumpt wordt. En dat is toch vaak zonde. Mensen hebben niet de tijd om een fiets uit het gezin te renoveren om hem nog 5 jaar te gebruiken. Ze kopen sneller een nieuwe. En dat terwijl we weten dat we over 30 jaar niet meer op dezelfde manier fietsen kunnen produceren als we nu doen. Hergebruik moet meer deel beginnen uit te maken van de productiecyclus.”