E-bis geeft leasefietsen een tweede leven
Leasefietsen worden steeds populairder als extralegaal voordeel voor werknemers. Maar wat gebeurt ermee als de leaseperiode afloopt? E-bis wil een sociaal en duurzaam antwoord bieden op die vraag. Ze schakelen doelgroepmedewerkers in om de ex-leasefietsen klaar te stomen voor de tweedehandsmarkt.
Wie het Fietsatelier van maatwerkbedrijf Ecoso in Mechelen binnenstapt, kan ze sinds kort zien staan: gereviseerde elektrische fietsen en sportfietsen van A-merken, voor een betaalbare tweedehandsprijs. Ze staan daar dankzij E-bis, een initiatief van Ecoso en ondernemersduo Willem Beeck en Benjamin Van den Bon. De nieuwe onderneming is sinds afgelopen zomer actief, maar het idee ervoor sluimerde al langer.
Boomende leasemarkt
De leasingmaatschappijen bleken daar in hun businessmodel geen sluitende oplossing voor te hebben. Beeck: “Toen de eerste generatie leasefietsen teruggebracht werden, boden ze die eerst aan aan hun eigen medewerkers. Intussen is die interne markt verzadigd en stapelen de oude fietsen zich gewoon op in hun kantoorruimtes. Het gaat om enkele duizenden fietsen per jaar in Vlaanderen, en dat aantal zal nog stijgen. We zijn op zoek gegaan naar een duurzame oplossing voor die fietsen, die vaak nog in goede staat zijn.”
Doelgroepmedewerkers voor elke fase
Beeck en Van den Bon gingen in zee met maatwerkbedrijf Ecoso. Zo slagen ze erin om niet alleen een circulair verhaal te schrijven, maar ook een met een positieve sociale impact. Beeck: “Bij elke stap van het proces zetten we doelgroepmedewerkers van Ecoso in: in het callcenter waar de oude fietsen aangemeld worden, bij de ophaling en het transport, in het fietsenatelier en uiteindelijk in de winkel voor de verkoop. Ze worden begeleid, zodat ze kunnen doorgroeien naar een job in de reguliere arbeidsmarkt.”
E-bis heeft vooral een toegevoegde waarde voor het fietsenatelier, vertelt Beeck. “Ecoso beschikte al over een fietsherstelplaats. Maar daar komen vooral ‘weesfietsen’ binnen: fietsen die al jaar en dag verlaten aan het station staan, of gestolen fietsen die niet opgehaald worden bij de politie. Meestal zijn dat eenvoudige modellen waarop je alleen basic reviseringstechnieken kan oefenen, zoals een ketting vervangen. De afstand tot het reguliere fietsherstelcircuit bleef dus groot. Via E-bis komen daarentegen kwalitatieve A-merkfietsen binnen. Het merendeel elektrisch, maar ook racefietsen of mountainbikes. Een uitgelezen mogelijkheid om ook moderne onderhouds- en hersteltechnieken te leren. Dat helpt hen om door te groeien tot fietshersteller, een knelpuntberoep. De nieuwe uitdaging werkt bovendien motiverend.”
Betrouwbare bike pass
De fietsen worden vervolgens verkocht via het Fietsatelier in Mechelen. “E-bis speelt daar in op de vraag naar betrouwbare tweedehandsfietsen. Bij ons weet de koper exact waarvoor hij betaalt dankzij de bike pass (naar analogie met de Car-Pass voor tweedehandsauto’s, red.) met aanduiding van het merk, het model, het bouwjaar, het aantal gereden kilometers en de batterijcapaciteit. Daarbovenop bieden we een jaar garantie. We mikken daarmee op klanten die zich net geen kwaliteitsvolle nieuwe fiets konden veroorloven en dan kozen voor goedkopere B- of C-fietsen uit de supermarkt, bijvoorbeeld. Maar die gaan vaak snel stuk.”
Trouw aan circulair en sociaal model
“We zagen vanaf het begin het potentieel van de leasefietsen, waardoor we de tijd hadden om een goed businessplan uit te werken. Dankzij de subsidie van het Departement Werk en Sociale Economie konden we het project op gang trekken met slechts twee aandeelhouders: maatwerkbedrijf Ecoso voor de operationele kant en Benjamin en ik voor de strategische en communicatieve ondersteuning. We zijn dus onafhankelijk en kunnen trouw blijven aan ons project: een circulair en sociaal model.”
“Op dit moment werken we samen met fietsleasemaatschappij Cyclis uit Hasselt, een grote gespecialiseerde speler voor wie het circulaire en sociale plaatje eveneens heel belangrijk is. Gesprekken met andere maatschappijen lopen nog. Geïnteresseerde leasebedrijven mogen altijd contact met ons opnemen!”
Organisch groeien
De afgelopen maanden werkte E-bis vooral achter de schermen. “Zo konden we knelpunten in het proces wegwerken, de mogelijkheden van de doelgroepmedewerkers leren kennen en de nodige ondersteuning voor hen voorzien”, vertelt Beeck. “Intussen hebben we een mooie stock opgebouwd, die ook al in het winkelpunt staat. Begin 2021 plannen we de officiële lancering en beginnen we E-bis actief te promoten.”
“Op dit moment halen we maandelijks tientallen fietsen op. De markt is nog heel jong, maar verdubbelt elk jaar. We verwachten dus een stevige stijging, al zal veel afhangen van hoeveel mensen hun leasefietsen overnemen. We zijn in elk geval klaar om organisch mee te groeien met de markt en snel te schakelen.”