Sfeerbeelden Stakeholdersforum "Impactgericht ondernemerschap" -- 6 mei 2024
Hier vind je quotes en sfeerbeelden die typerend waren voor het Stakeholdersforum Impactgericht ondernemerschap.
8 hefbomen
Hefboom 1: Maatwerk als hefboom voor inclusieve tewerkstelling
“Naast sociale ondernemingen zijn nu ook veel reguliere bedrijven bezig met inclusie in het kader van de CSRD- rapporteringsverplichting. Daarom is er meer vraag naar samenwerken met maatwerk omwille van hun ervaring met inclusie. Maar algemeen is er nog te weinig kennis over de maatregelen, bijvoorbeeld rond individueel maatwerk. Nu is het moment!”
Hefboom 2: Omkadering en ontzorging van impactondernemers
“Er is nood aan een ondersteuningsplan voor impactgerichte ondernemers.”
Hefboom 3: Kennisverwerving en -deling
“Bij impactmeting is het belangrijk dat de overheid richtlijnen geeft over wat moet worden gemeten, maar niet hoe, dat is de keuze van de onderneming. Daarnaast moet er wel een standaard meetinstrument zijn met minimumcriteria die ondernemingen kunnen gebruiken als ze dat willen.”
Hefboom 4: Ruimte voor innovatie en experiment
“Het is belangrijk dat er vertrouwen is tussen de sociale ondernemers en haar partners zodat ze samen een risico durven nemen om te innoveren. En eventueel om samen te falen. Daar kan de overheid zeker bij helpen!”
Hefboom 5: Faciliterende financieringsmodellen en fiscaliteit
“Momenteel is er een tweedeling tussen de overheid aan de ene kant die subsidies uitdeelt en de private markt aan de andere kant die terugbetaalbare financiering met goed rendement geeft. Maar er is een heel spectrum ertussen waarop we kunnen inspelen.”
Hefboom 6: Sociale criteria binnen overheidsopdrachten
“Het idee is om de voorwaarde van sociale criteria standaard op te nemen in overheidsopdrachten, aangezien dit momenteel vaak afhangt van individuen. Het streven is om dit meer structureel te implementeren.”
Hefboom 7: Sterke zichtbaarheid en imago
“Om een sterke zichtbaarheid en imago van zowel sociale economie als sociale ondernemers te bekomen, zijn acties zoals het ontwikkelen van een toolbox, een landingspagina, een databank, … zeker nodig en nuttig. We moeten wel opletten voor versplintering, de krachten worden dus best gebundeld!”
Hefboom 8: Betrokken burgers en klanten
“Het is belangrijk om ownership en actief burgerschap te stimuleren en om te bekijken hoe ideeën van burgers sterker gecapteerd kunnen worden. Om betrokken burgers en klanten te vormen, zijn experimenteerruimtes nodig waar mensen zelf hun eigen problemen kunnen oplossen. Vanuit hun ideeën kan namelijk sociale innovatie ontstaan.”