Demival produceert elektrische laadpalen van a tot z
Maatwerkbedrijf Demival biedt een unieke mix van diensten aan, van metaalbewerking over elektromontage tot verpakking. De combinatie van die diensten leidde vorig jaar tot een nieuw project: de productie van elektrische laadpalen voor de Europese markt. Een subsidie voor investeringssteun gaf het initiatief een steuntje in de rug.
Demival is een maatwerkbedrijf in Deinze met ongeveer 600 personeelsleden, 20.000 m2 productieruimte en een modern machinepark. De hoofdactiviteit van het bedrijf is verpakking, maar daarnaast beschikt Demival ook over een groendienst, een afdeling metaalverwerking, een afdeling elektronica (waar bijvoorbeeld printplaten bestukt worden) en een dienst elektromontage.
Volledige laadpaal
“Twee jaar geleden werden we benaderd door een ingenieursbureau dat elektrische laadpalen wilde maken. Ze hadden een innovatief concept uitgetekend en zochten een partner om de elektrische printplaten te maken. Toen ze zagen dat wij ook metaalbewerking aanbieden, polsten ze of we misschien de hele laadpaal konden maken”, vertelt Filip Walraeve, algemeen directeur van Demival.
“We spraken af dat wij hen van a tot z zouden ontzorgen. Demival koopt zelf alle componenten aan voor de laadpalen. We maken de nodige kabelbomen, voorzien elektronisch maatwerk, assembleren de laadpaal en voeren de gevraagde eindtests uit. De laadpalen gaan uiteindelijk mooi verpakt naar onze eindklant. Die verdeelt ze verder naar bedrijven en particulieren.”
Subsidies voor ergonomische tafels
Een subsidie voor investeringssteun gaf Demival een steuntje in de rug om het nieuwe productieproces te lanceren. “Samen met onze partners mikken we op meer dan tienduizend elektrische laadpalen per jaar”, weet Filip Walraeve. “De subsidies hebben ons geholpen om die serieproductie professioneel uit te bouwen. Zo hebben we ergonomische tafels gekocht, waardoor onze mensen heel vlot en professioneel kunnen werken.”
“De totale kost van het project bedroeg 130.000 euro, waarvan we 10.000 euro terugbetaald kregen via deze investeringssubsidies. De productie loopt inmiddels vlotjes: elke dag gaan hier honderden laadpalen buiten. Ook bij Demival zelf staan intussen vier openbare laadpalen, daar kan iedereen zijn elektrische wagen komen opladen. De afrekening gebeurt via een persoonlijke laadpas. Al onze daken liggen sinds enkele jaren vol zonnepanelen, dus de elektriciteitskost is voor ons geen probleem, integendeel.”
Innovatieve speeltuin
Als maatwerkbedrijf is Demival erg begaan met duurzaam ondernemen, zowel op menselijk vlak als op klimaatvlak. Toch was het duurzame aspect niet de enige reden om laadpalen te gaan produceren. “Met dit nieuwe project willen we zeker ook onze mogelijkheden tonen op het vlak van innovatie”, aldus Filip Walraeve. “Door onze verschillende afdelingen en technologieën samen te brengen, kunnen we innovatieve projecten helpen opstarten.”
“Innovatieve bedrijven die een prototype van een nieuw product maken, moeten hun productie op een bepaald moment kunnen opschalen. Wij helpen hen daarbij door de eerste tien of honderd exemplaren van een nieuw product te maken. Loopt dat vlot, dan kunnen we ook grotere productieruns voorzien. Voor ingenieursbureaus fungeert Demival zo’n beetje als een innovatieve speeltuin: hier kunnen ze op kleine schaal een nieuw product of een nieuw softwareprogramma komen testen. Dat is een enorme toegevoegde waarde.”
“Slaat een initiatief enorm aan en loopt de productie echt in de miljoenen, dan moet een grotere partner het uiteraard overnemen. Maar bij het opschalen van innovatieve ideeën kan Demival dus een zeer boeiende sleutelrol spelen. Er zijn zelfs al ingenieursbureaus die meteen samen met een klant naar ons komen om te bekijken of wij een bepaald idee kunnen vormgeven. Dankzij de elektrische laadpalen trekken we nu ook andere innovatieve, (hoog)technologische klanten aan. Dat is een troef die we in de toekomst nog meer willen uitspelen.”