Goeddoeners: bruggen slaan tussen bedrijven met teambuildingevents
Maatwerkbedrijf De Wroeter en coöperatie 37 graden brengen met Goeddoeners sociale en klassieke ondernemingen dichter bij elkaar in een groene omgeving. Door teambuildingactiviteiten te organiseren op de boerderij van De Wroeter in Kortessem maken ze de bedrijven warm voor samenwerking.
Teambuilding op een sociale en duurzame boerderij
Bedrijven die een originele teambuildingactiviteit zoeken voor hun medewerkers, kunnen sinds kort bij Goeddoeners.be terecht, een samenwerking tussen 37 graden en De Wroeter. ’s Ochtends draaien de collega’s mee met de arbeiders van het maatwerkbedrijf op het veld van de activiteitenboerderij – weg van je bureau en dicht bij de natuur. ’s Middags krijgen ze een lunch met ambachtelijke producten van de boerderij. En in de namiddag voorzien de organisatoren een ontspannend of inhoudelijk programma op maat. Wie een activiteit met een overnachting wil boeken, kan terecht in B&B De Pastorie van het maatwerkbedrijf in Gors-Opleeuw. Met de events willen 37 graden en De Wroeter een brug slaan tussen de klassieke en de sociale economie.
Vertaalslag tussen klassieke en sociale bedrijven
Koen Windmolders van 37 graden: “In de sociale economie zit enorm veel talent. Maar voor de klassieke bedrijven met een marktlogica is het niet altijd duidelijk hoe ze die talenten goed kunnen inzetten. Onze coöperatie helpt hen bij die vertaalslag, onder andere via de bedrijfsevenementen. Want daar leren we hen dat de marktlogica niet de heilige graal is. Wij gaan voor ‘de Kracht van Zacht’: we zetten de talenten van de medewerkers centraal en organiseren de activiteiten daarrond. Eerst people, dan profit.”
Doel: nieuwe klanten binnenhalen
“Intussen organiseerde Goeddoeners al teambuildings voor onder andere Carglass, Universiteit Hasselt en CM”, gaat Ludo Lathouwers verder. Hij is de coördinator van maatwerkbedrijf De Wroeter. “Naast onze hoofddoelstelling om bruggen te bouwen tussen de reguliere en sociale economie, volgt uit die eerste kennismaking vaak verdere samenwerking. De Wroeter biedt al 40 jaar opleiding en tewerkstelling aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, lang voor er sprake was van de term ‘sociale economie’. In de warme maanden is er met de biologische groenteteelt werk genoeg op onze boerderij. Maar in de winter valt dat stil en gaan we op zoek naar andere jobs. Dan werken we vaak in enclaves. Dat betekent dat onze doelgroepmedewerkers in groep en onder begeleiding meehelpen in bedrijven, bijvoorbeeld in de productie of logistiek. Ik zie elke dag dat dat een win-winsituatie is, voor onze medewerkers en voor de bedrijven.”
Oog voor de mens en de planeet
“We willen niet zomaar werk voor onze doelgroepmedewerkers. We willen dat de bedrijven ook op dezelfde golflengte zitten rond duurzaamheid en circulariteit. Een van onze klanten is bijvoorbeeld DW Reusables uit Bilzen. Zij produceren herbruikbare drankenkratten. Aan het einde van hun levensduur worden die kratten vermalen en tot nieuwe kratten verwerkt. Vroeger namen zij alleen lege bakken aan. Sinds ze met ons samenwerken, hoeft dat niet meer. Wij zetten alle flesjes met de hand uit de bakken. Het is dankzij onze samenwerking dat zij hun contract konden tekenen met het biermerk Grolsch.”
Klaar om te groeien
Koen Windmolders: “We hebben al een heel traject achter de rug. Dankzij de subsidies van het Europees Sociaal Fonds konden we samen met Deloitte en Febecoop het businessplan uitwerken. En met de innovatiesteun van het Departement Sociale Economie organiseerden we testevents en legden we een afsprakenkader vast. Nu is het project ‘Goeddoeners’ klaar om de vleugels uit te slaan en op zichzelf te staan. We laten het initiatief organisch groeien, over de provinciegrenzen heen. Wellicht breiden we onze activiteiten ook uit naar andere sociale-economiebedrijven.”
“We broeden intussen ook op een nieuwe dienst voor bedrijven: de ‘unusual suspects’. Om innovatie te stimuleren, laten we doelgroepmedewerkers mee brainstormen. Bijvoorbeeld bij oefeningen om een nieuw product te lanceren of om een nieuw merkverhaal vast te leggen. Onze doelgroepmedewerkers helpen de deelnemers om met de voeten op de grond en met een heel andere blik naar het vraagstuk te kijken. Wordt vervolgd!”