Maatwerkers maken en versturen op maat gemaakte verbanddozen
Pharmacar, een producent van medische hulpmiddelen en eerstehulpmateriaal, stelt via een onlineplatform verbanddozen samen op maat van bedrijven. De maatwerkers van maatwerkbedrijf Mirto stellen de verbanddozen samen en versturen ze naar de klanten van Pharmacar.
Klant vraagt hulp
Mirto ontstond na de samensmelting van 2 maatwerkbedrijven uit Oost-Vlaanderen en bundelt zo meer dan 60 jaar expertise. Er werken 350 mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Het bedrijf specialiseert zich in drukwerk en mailings (Print & Post), verpakkingswerk (Pak Lab) en groenonderhoud (Green Team). Projectontwerper Johan Strumane van Mirto: “Onze focus bij de mailafdeling ligt meer en meer op e-commerce en de verzending van pakketten. Pharmacar was al klant bij Mirto en vroeg ons of we hen konden helpen om hun ModulAid-verbanddozen samen te stellen en te versturen.”
Europese primeur, patent voor benelux
CEO Axel Dejonghe van Pharmacar: “Met ModulAid stellen we verbanddozen samen op maat van de risico’s van bedrijven. In 1 module zit een volledig uitgeruste set voor 1 type behandeling, bijvoorbeeld voor een snijwonde, een lichte brandwonde of een oogspoeling. Preventieadviseurs kunnen met ons slim onlineplatform en de QR-codes op de dozen snel modules bijbestellen en automatische meldingen krijgen van vervallen producten. Het is een uniek systeem in Europa en is gepatenteerd in de Benelux.”
“Mirto stelde onze veiligheidskits voor auto’s al samen. Maar ze konden maar 50 tot 100 dozen in 1 reeks assembleren en versturen, en geen dozen op maat maken. Maar na onze vraag begon Mirto meteen mee na te denken hoe ze hun proces konden optimaliseren.”
Eigen applicatie
“Dat was niet vanzelfsprekend, want het is niet makkelijk om maatwerkers mee in dat verhaal te krijgen”, pikt Johan Strumane van Mirto daarop in. “Toch zagen we ook dat de vraag naar verzending op afroep en rechtstreekse bestellingen van eindklanten altijd maar groter werd. En onze begeleiders moesten bijna meer administratie doen dan onze mensen begeleiden. Daarom zijn we beginnen te automatiseren. We kochten een eenvoudige scanner en zijn zelf een nieuwe applicatie beginnen te bouwen met een interface volledig op maat van onze maatwerkers.”
Allesomvattend slim platform
“Ons ModulAid-platform en het platform van Mirto zijn nu met elkaar gekoppeld”, gaat Axel Dejonghe verder. “Mirto krijgt zo meteen de opdracht binnen om onze bestellingen samen te stellen. Het programma dat ze samen met een IT-bedrijf schreven, zorgt dat alles lukt. Elke doos krijgt een etiket met een eigen QR-code en wordt naar het juiste adres gestuurd. Onze klanten krijgen ook een track-and-tracelink zodat ze de levering van hun bestelling kunnen volgen. Daarnaast wordt elk zakje gescand. Zo weten we perfect welke lotnummers in welke verbanddozen zitten en naar welke klant ze gaan. En onze klanten weten perfect welke en hoeveel artikelen in hun dozen zitten. Zo hebben zij meteen een waterdicht bewijs voor de arbeidsinspectie.”
Gerealiseerd wat privébedrijven niet kunnen
“Er is geen enkel privébedrijf dat onze verbanddozen op maat kan maken. Van elke verbanddoos moet je de samenstelling en de lotnummers van de artikelen bijhouden. Dat vraagt een investering. Geen enkele onderneming doet die moeite en neemt dat risico zonder 100% zeker te zijn dat het project van de grond raakt. Mirto deed dat wel en bewijst dat het volledig mee is met e-commerce en de moderne assemblagetechnieken. En wij als Pharmacar zijn trots dat we onze verbanddozen op een maatschappelijk verantwoorde manier laten samenstellen, in België zelf.”
Maatwerkers betrokken bij ontwikkeling
Van de financiering die Mirto via de oproep ‘Sociaal Ondernemen - Innovatie’ kreeg, ging er heel veel budget naar de ontwikkeling van de applicatie. Het maatwerkbedrijf organiseerde ook workshops waarin 10 werknemers van de verpakkingsafdeling Pak Lab en enkele begeleiders elke stap en elk scherm van de toepassing testten en checkten. Johan Strumane: “Dat was van onschatbare waarde, want zo kwamen de fouten naar boven. We zagen ook meteen of dat deel van het proces voor onze maatwerkers duidelijk was. Dat moet, want bestellingen en bijbestellingen van enkele modules of artikelen lopen door elkaar en onze mensen moeten naar de juiste locatie gaan, het juiste artikel nemen en dat in de doos steken. Door hen bij het project te betrekken, kennen ze het systeem nu door en door.”
Droom waargemaakt
“Je ziet dat onze maatwerkers nu gemotiveerder zijn en dat hun betrokkenheid enorm is. Dankzij de automatisering maken ze bijna geen fouten meer. Daardoor groeide ook hun zelfzekerheid. Tijdens een interview voor onze ISO 9001-audit zeiden ze letterlijk dat ze er zich goed bij voelen dat ze door de scanner en de applicatie nog amper fouten maken. Misschien zijn we mee daardoor voor die audit geslaagd.” (lacht)
“We hebben altijd gedroomd om een eigen product te maken. Door dat systeem te bouwen, voelt ModulAid als een eigen product aan. We hebben onze droom waargemaakt, en daar zijn we trots op.”