Van het veld en de wei tot op je bord
Mensen die niet zomaar op de reguliere arbeidsmarkt terechtkunnen op een duurzame manier begeleiden, coachen en aan het werk zetten. Dat is kort gezegd wat De Winning doet. Met KarWij brengt De Winning de opbrengst van haar biologische land- en tuinbouwbedrijf via 5 horecazaken rechtstreeks tot bij jou en ons op het bord.
Duurzaam maatwerkbedrijf
De Winning zag al in 1986 het levenslicht, als initiatief van de Broeders van Liefde. Oorspronkelijk ontstaan vanuit de nood aan herscholing van oud-leerlingen van Orthopedagogisch Centrum Sint-Ferdinand in Lummen. Zo was De Winning eerst een Centrum voor Beroepsopleidingen. In die 35 jaar groeide De Winning uit tot een maatwerkbedrijf dat zich specialiseert in natuur- en groenbeheer, voeding en landbouw. Op dit moment verdienen er ongeveer 350 mensen de kost.
Mensen helpen groeien
Marketing- en communicatieverantwoordelijke Cindy Vanvelthoven van De Winning: “We helpen volwassenen die moeilijk aansluiting vinden op het normale arbeidscircuit in hun professionele ontwikkeling door begeleiding, coaching en werk op maat aan te bieden. Dat zijn niet alleen mensen met een verstandelijke beperking, ook bijvoorbeeld mensen met psychosociale problemen of een taalachterstand. Samen met hen creëren we een betere wereld door respectvol en duurzaam met mens en natuur om te gaan.”
“Met het merk KarWij creëerden we een korte, rechte lijn die het aantal schakels tussen ons en onze klanten zo laag mogelijk houdt. Onze slogan is ‘Van zaadje tot op het bord’. Dat sluit perfect aan bij de Europese duurzaamheidsambities uit de Green Deal ‘Van boer tot bord’. We produceren groenten, fruit en vlees in onze eigen bioboerderij en biotuin in Lummen. Via onze productiekeuken, bakkerij, hoevewinkel en horecazaken maken we de cirkel rond. Ambachtelijk brood, een verfrissend ijsje, een lekkere steak: alles wat we verkopen en serveren, brengen we op een duurzame, eerlijke en integere manier tot op het bord van onze klanten. De mannen en vrouwen die dat waarmaken, willen net zo hard in hun job groeien als de groenten in onze biotuin.”
“Naast de 5 horecazaken die we al hadden, leveren we ook verse soep en gezonde broodjes aan scholen en bedrijven. Ook de catering voor vergaderingen, recepties of evenementen zit in ons aanbod. We zien dat de vraag daarnaar blijft groeien. Bedrijven en organisaties zien het als een meerwaarde dat ze via ons hun steentje bijdragen aan de maatschappij door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te zetten en te houden.”
Interne optimalisatie
Met de financiering via de oproep ‘Sociaal Ondernemen - Innovatie’ geeft De Winning het merk KarWij een gezicht. En dat begint achter de schermen. Cindy Vanvelthoven: “We moesten een duidelijk zicht krijgen op wat we produceren en verkopen, en een evenwicht vinden tussen wat we zelf verbruiken en naar de veiling brengen. Daarom kochten we software aan voor de financiële evaluatie van ons land- en tuinbouwbedrijf en deden we een efficiëntie-oefening met als resultaat dat het aanbod van onze 2 bakkerijen nu op 1 plaats wordt gebakken.”
“Onze prijzen hebben we via benchmarking geoptimaliseerd. Er ontbrak ook nog een duidelijk businessmodel. Elk goed idee dat vroeger op tafel kwam, probeerden we uit. Maar dat werkte niet. Nu hebben we een strategie waarin we werken, en elk idee moet in dat kader passen.”
Bevraging bij klanten
“We hadden ook geen duidelijk beeld van wie onze klanten eigenlijk zijn, waarnaar ze op zoek zijn en wat ze bijvoorbeeld in ons aanbod missen of van onze openingsuren en de klantvriendelijkheid van onze medewerkers vinden”, gaat Cindy verder. “Samen met de hogeschool University Colleges Leuven-Limburg ontwikkelden we daarom meetinstrumenten en bevroegen we onze klanten en potentiële klanten. 1300 mensen namen deel aan die enquête. Met de klantprofielen die we daaruit kunnen halen, zullen we de verwachtingen van onze klanten en ons aanbod van producten en diensten veel beter op elkaar kunnen afstemmen.”
Upgrade hoevewinkel
Ook voor de schermen zat KarWij niet stil. De Winning nam het Innovatiesteunpunt in de arm om KarWij bij het grote publiek kenbaarder te maken. “Samen met hen bekeken we hoe we meer mensen tot in onze hoevewinkel krijgen. We hebben onder andere de winkel heringericht en zijn een samenwerking met Oxfam aangegaan om naast onze biologische voeding duurzame fairtradeproducten aan te bieden. Onze medewerkers in onze winkel, ambachtelijke bakkerij en bistro’s krijgen ook nog een verkoopopleiding.”
Werking bekendmaken
En last but not least: de KarWijkrant. “Daarin vertellen we hoe we werken en zetten we onze producten in de kijker. Omdat mensen nog altijd niet weten wie bij ons voor een job terechtkan, geven we onze medewerkers er ook een gezicht. Zo komen onze klanten te weten waarom en hoe ze bij ons zijn terechtgekomen. Weinig mensen weten dat bij ons bijvoorbeeld ook hoogopgeleide vluchtelingen en mensen met een burn-out werken. We coachen en begeleiden hen. Via KarWij kunnen ze opnieuw doorgroeien naar een andere job in de reguliere arbeidsmarkt. Zo is onze cirkel helemaal rond.”