“Wij bieden de ideale service voor de kleine e-commercespeler”

Met een vernieuwend systeem van orderpicking kan maatwerkbedrijf Entiris voortaan pakjes klaarmaken en verzenden voor meerdere kleinere klanten. Ideaal voor de ondernemer die een online winkel uitbaat maar te klein is om bij de grote logistieke firma’s terecht te kunnen. Entiris kreeg er een innovatiesubsidie voor van het Departement Werk en Sociale Economie (WSE).

Entiris doet al langer orderpicking voor bedrijven. Het gaat meestal om grote klanten, en het magazijnwerk gebeurt bij de klant zelf of op de software van de klant. “De voorbije jaren vroegen ook kleinere klanten ons soms om orderpickings te doen”, zegt Tom Caals, operationeel directeur bij Entiris. “Maar daar konden we niet op ingaan, omdat één klant te weinig is om een heel systeem op te bouwen. Toen kwam er de oproep van Werk en Sociale Economie om een aanvraag in te dienen voor innovatieve projecten. Dat was voor ons de kans om binnenshuis een orderpickingsysteem uit te bouwen voor meerdere kleinere spelers in de e-commerce.”

Entiris vroeg feedback aan de collega’s in Kessel-Lo die al orderpicking deden bij een klant op locatie. Tegen welke obstakels liepen hun doelgroepwerknemers aan? Wat konden ze nog beter organiseren? “Daaruit kwam het idee om ons nieuwe platform voor orderpicking te koppelen aan de technologie van voicepicking. Dat is een heel innovatief systeem, zeker voor maatwerkbedrijven. De orderpicker krijgt zijn instructies van een stem in een headset: hoeveel stuks hij moet nemen, uit welk rek enzovoort. Hij kan ook terugkoppelen: krijgt hij bijvoorbeeld een order om drie stuks van iets te nemen, dan moet hij bevestigen dat hij die drie stuks heeft genomen.”

Regelmaat en focus

“Zo’n systeem werkt perfect voor mensen die graag gefocust werken, want je zit in een soort cocon, je bent mentaal afgesloten. Ideaal voor mensen die houden van rust en regelmaat en die graag op zichzelf werken. Zulke profielen hebben we hier in huis. Maar niet iedereen komt in aanmerking, sommige mensen zouden er gek van worden. Die hebben bedrijvigheid en collega’s rond zich nodig.”

Het bijkomende voordeel van zo’n headset is dat je handenvrij kunt werken, zegt Caals: “Je moet geen pen en papier vasthouden, je kunt je focussen op je product omdat je niet op je blad moet kijken. Nog een pluspunt: de stem leidt de werknemer in zijn activiteit. Daardoor moet je minder opleiding voorzien, waardoor je aan jobdifferentiatie kunt doen: iemand kan makkelijker invallen voor een collega, mensen kunnen roteren tussen verschillende taken …”

Geen onzin

Eind 2018 kreeg Entiris van het Departement Werk en Sociale Economie een subsidie van 20.000 euro om het project te realiseren. “We wachten nu op de offertes van firma’s die het voicesysteem kunnen leveren”, zegt Caals. “Zij leveren de hardware: een headset en een device om wifi-gelinkt te kunnen werken. Maar ook de software, die we moeten integreren in onze magazijnsoftware. Het systeem moet eenvoudig genoeg blijven, maar we moeten er toch alles wat we willen kunnen insteken.”

“Ook de logistiek om retourzendingen te doen, moet opgenomen worden in het systeem. En onze orderpicking kan tot slot aansluiten op de zogenaamde value added services: diensten die een meerwaarde betekenen voor de klant omdat je op maat werkt: promotiepakjes maken, producten bundelen in een doos, mooie verpakkingen maken enzovoort. Dat kan je aan een traditionele logistieke firma niet vragen.”

Geen grote jongens

Entiris voert op dit moment de laatste gesprekken om een pilootklant te kiezen. “De echt grote jongens gaan niet op dit systeem aansluiten”, zegt Caals. “Maar te klein mogen de klanten nu ook weer niet zijn. We nemen geen klanten aan die bij wijze van spreken maar 300 euro per jaar omzetten. Dan heb je meer werk aan administratie en organisatie dan aan het orderpicken zelf.”

Welk soort klanten is geïnteresseerd? “Het gaat om mensen met een uit de hand gelopen hobby of een passie voor bepaalde producten, die succes beginnen te krijgen. Ze moeten meer pakjes maken, meer naar de post lopen, een hele logistiek uitbouwen. Dat was nu niet bepaald hun droom. Die bedrijfjes of eenmanszaken staan er niet om te springen om personeel in dienst te nemen of een magazijn uit te bouwen. Maar hun productie is te klein om die logistiek uit te besteden aan de klassieke logistieke spelers. Wij kunnen wel inspelen op hun vraag.”

Van 2 naar 10 orderpickers

Eens de firma die de technologie levert is gekozen en er een pilootklant is, kan Entiris het systeem beginnen te testen. Caals hoopt dat ze het project rondkrijgen tegen eind juni 2019. Binnen die tijd moet de subsidie van WSE besteed worden. “Niet alleen qua timing, ook qua budget wordt het heel krap. We moeten wellicht een stukje bijfinancieren, maar zonder die subsidie kunnen we zelfs niet starten. Het systeem is te duur om op te starten voor één pilootklant.”

Tot nog toe doet Entiris vooral orderpicking voor bedrijven (B2B), maar het nieuwe platform zal ook B2C aankunnen. Het maatwerkbedrijf hoopt te kunnen beginnen met twee doelgroepwerknemers. “Binnen twee jaar willen we naar vijf medewerkers en tegen eind 2021 naar tien.”

Geïnspireerd?

Wil je meer weten over de toekomsttrends in de e-commerce en welke kansen deze trends bieden voor de sociale economie? Lees dan zeker de trendstudie e-commerce, of laat je inspireren door de andere trendstudies.

Broed je zelf op een innovatief idee? Ben je een maatwerkafdeling, maatwerkbedrijf of LDE-initiatief? Of werk je liever in een samenwerkingsverband? Dan kan je onder bepaalde voorwaarden een financiële tussenkomst bekomen voor je innovatieproject. Lees er alles over hier.